Het is precies 2 jaar terug dat ik over de Consument in het kader van de aankoop van een woning heb
geschreven. Nu wil ik het graag hebben over de rechten van de Consument met
betrekking tot de aangeboden diensten van de bank. De meeste lezers onder u maken
uiteraard gebruik van de diensten van een bank en wellicht dat velen onder u ook
gebruik maken van specifieke bancaire diensten, zoals de aanschaf van een
creditcard, consumentenleningen of de aankoop van een woning via hypothecaire
lening. Mijn artikel in deze heeft betrekking op de consumentenlening en leningen
ten behoeve van de aankoop van een woning.
Bij het verlenen van leningen dient de bank of
financiële instelling de stricte regels van de consumentenwet- en regelgeving na
te leven. De financiële instelling moet zorgdragen dat er een schriftelijke
overeenkomst met de consument wordt gemaakt en een origineel kopie aan de
consument wordt afgegeven. In de overeenkomst moeten verplichte punten worden
opgenomen, zoals het geleend bedrag, de renteberekening, de totaal te betalen
bedrag, de vervaldata’s, de borgstellingen, de hoogte van de
ingebrekestellingsrente, de voorwaarden tot eerdere betaalmogelijkheden, enz.
Onafhankelijk van
hetgeen dat bedongen is mag een financiële instelling niet eerder tot incasso-acties overgaan dan wanneer de consument
twee opeenvolgende termijnen niet is nagekomen. Tevens moet de financiële
instelling de niet betalende consument schriftelijk (bij consumenten leningen) een
week of (bij hypothecaire leningen) een maand de tijd geven om zijn
verplichtingen na te komen.
Het is mogelijk
dat de leningovereenkomst met de financiële instelling mede ondertekend is door
een derde in de hoedanigheid van een
garandeur (kefil) bijvoorbeeld uw vrouw of
een goede relatie. De financiële instelling mag de garandeur niet met
incassodreigementen lastig vallen zolang de persoonlijke borgstellingen van de
klant is uitgebaat.
Hoewel de wet
over borgstellingen heeft mag een financiële instelling GEEN senet’(*) van de klant vorderen. Als hij dat al heeft
gedaan kunt u een verzoek tot teruggave van uw senet vorderen. Alle schade die
voortvloeit uit het innen van een ‘senet’ door een derde persoon aan wie de
senet is gecedeerd door de financiële instelling kan verhaald worden op de
financiële instelling.
Heel vaak maak ik
mee dat financiële instellingen bij het verlenen van leningen allerlei onkosten
onder de hoedanigheid van dossierkosten, expertise kosten, administratiekosten,
etc doorberekenen aan de klant. Zolang de financiële instelling deze onkosten
niet kan onderbouwen met een kwitantie of factuur mogen dit soort ‘hoge’
onkosten niet gevorderd worden van de klant. Bijvoorbeeld bij het verkrijgen
van een hypothecaire lening voor een vakantiewoning wordt door een bank als
expertise kosten (waarde bepalende deskundige ingesteld door de bank) 3000 TL gevorderd,
terwijl in werkelijkheid de kosten van de expert hooguit 600 TL bedraagt. Dit
is niet legitiem. De financiële instelling mag hooguit de 600 Tl doorberekenen
aan de klant en niet meer. Als de bank toch een hoger bedrag doorberekend, dan mag
de consument dit bedrag terugvorderen, zelfs als hij in het begin akkoord is
gegaan met het hogere bedrag.
Rechtszaken
geopend op basis van de consumentenrechten lopen veel vlotter en goedkoper en
bieden meer waarborgen voor de eisende partij in de hoedanigheid van de
consument.
Maak daarom dus gebruik
van uw rechten als consument.
Tot de volgende
keer.
Selma Ören
Advocate
(*) Een senet is een schuldverklaring opgesteld conform de
Handelswet met een grosse werking. De senet is een snel verzilverbaar
betalingsmogelijkheid en wordt zeer vaak in Turkije gebruikt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Wij danken u voor uw commentaar.
De publicatie zal verschijnen na verificatie van onze editor afdeling.