Advocaat Turkije: Verplicht elektronische berichtenverkeer met de Turkse Belastingdienst

maandag 14 december 2015

Verplicht elektronische berichtenverkeer met de Turkse Belastingdienst

Nieuw tijdperk breekt ook aan in het Turkse Belastingsysteem;

Vanaf 01.01.2016 is het verplicht elektronische berichtenverkeer (e-tebligat) met de Turkse Belastingdienst te voeren.

“Vaarwel Blauwe Envelop”; zo wordt de campagne genoemd die in Nederland is doorgevoerd inzake de inwerkingtreding van de Wet elektronisch berichtenverkeer.

Vergelijkbaar zal in Turkije per 1 januari 2016 de wetswijziging met betrekking tot de elektronische berichtgeving met de Belastingdienst van kracht zijn.

Voor 1 januari 2016 dient u zich bij de Belastingdienst aan te melden. De officiële berichtgevingen van de Turkse Belastingdienst zullen vanaf 1 januari 2016, enkel per Elektronische Berichtgeving worden gedaan. Er zal geen gebruik meer worden gedaan van de reguliere postdienst.

Deze wetwijziging brengt de volgende veranderingen met zich mee;
  • berichtgevingen aan belastingplichten afkomstig van de Belastingdienst zullen niet langer meer via de ‘duurzame en natuuronvriendelijke’ post, maar via de ‘zuinige en natuurvriendelijke’ elektronische weg worden verstuurd.
  • de verplichting betreft slechts de volgende belastingplichtigen:
  • Ondernemingen/rechtspersonen (vennootschap belastingplichtigen),
  • Eenmanszaken met winstoogmerk en inkomstenbelastingplichtig zijn.
  • De berichtgevingen zullen per telefoon en/of per  e-mail worden gedaan. Na ontvangst van een berichtgeving heeft u een bezwaartermijn van 5 dagen.
  • U kunt geen bezwaar maken op het feit dat u geen bericht ontvangen heeft.
Registratie voor de Elektronische Berichtgeving dient persoonlijk te worden gedaan bij de Turkse Belastingdienst. Tijdens registratie die u uw bedrijfspapieren te kunnen overhandigen, samen met het registratieformulier, deze kunt u vinden op de website van de Turkse Belastingdienst (https://intvd.gib.gov.tr/internetvd/index.jsp).

Het verzuimen van registratie brengt vrij hoge administratieve boetes met zich mee.

2 opmerkingen:

1. Beste mevrouw Ören,

Ben je in Turkije als werknemer ook verplicht om elk jaar belasting aangifte te doen zoals in Nederland? Ik heb in Nederland een studieschuld af en nu moet ik aantonen dat ik in Turkije belastingaangifte doe, zodat DUO mijn draagkracht kan bepalen.

Ik hoor graag van u.

BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Turkse werknemers moeten 5 keer per jaar een aangifte invullen voor de genoten winst en verliezen. Uw boekhouder kan u hier alles over vertellen. Een kantoor in Nederland welk op de hoogte is het Turkse Belastingsysteem is kantoor Exactt. www.exacct.nl