Advocaat Turkije: Verkoop op Afbetaling

Pagina's

dinsdag 23 september 2014

Verkoop op Afbetaling

Iedereen is bekend met het kopen van luxe waren op afbetaling. Je koopt een auto of een wasmachine waarbij je de mogelijkheid krijgt om deze in termijnen af te betalen. Ook goederen zoals juwelen en  tapijten kun je op afbetaling aankopen. Je spreekt een termijnregeling af en krijgt het tapijt of juweel meteen mee. Dit wordt in het Turks "Taksitli Satis sozlesmesi" genoemd en is uitgebreid geregeld in de consumenten wet.

Maar sinds kort heeft de wetgever een ander soort verkoopmodel gecreëerd. Het meest belangrijke verschil met de verkoop op afbetaling is dat je de goederen pas krijgt geleverd als alle termijnen zijn afbetaald. Dit model wordt de 'ön ödemeli satış' overeenkomst genoemd en vindt zijn basis in de verbintenissen wet.

De reden dat ik hierover schrijf is dat ik op basis van meerdere klacht mails, van meestal bejaarde toeristen, de wettelijke basis van de verkoop onder afbetaling ben gaan onderzoeken. De doorsnee klacht van de toerist over een veel te dure aankoop, die men in een opwelling of onder opdringerige verkooppraktijken heeft gedaan bestaat al een tijdje.  Hoewel een veel te dure aankoop op zich geen reden is om de koop ongedaan te maken bestaan er voor de koper een aantal juridische mogelijkheden om de koopovereenkomst te ontbinden..

De consumenten wet biedt de mogelijkheid om de koop ongedaan te maken, indien de (economische) kwaliteiten van het aangekochte goed niet voldoen aan de beloften van de verkoper.  Bijvoorbeeld het tapijt dat verkocht is, is geen turkse tapijt maar een chinese tapijt of de edelsteen in de ring voldoet niet aan het bijbehorende certificaat. De randvoorwaarde hierbij is dat de koper zijn verzoek tot ongedaan maken van de koopovereenkomst binnen 30 dagen na aankoopdatum schriftelijk aan de verkoper moet bekend maken. In zulke gevallen gaat het dan om het terug krijgen van de aanbetaling die men heeft gedaan.

Echter, dit is niet het geval bij het nieuwe verkoopmodel. Bij het nieuwe verkoopmodel is de verkoper niet verplicht om het gekochte goed te leveren aan de koper zolang het volledige aankoopbedrag niet betaald is.  De kopende toerist kan de koop pas ongedaan  maken indien het aangekochte goed aan hem geleverd is. Maar dit betekent dan wel dat hij de volledige aankoopbedrag eerst moet overmaken voordat hij überhaupt kan spreken over ongedaan maken van de koopovereenkomst op basis van de mogelijkheid die de consumentenwet biedt. En zolang je het aangekochte goed niet geleverd krijgt kun je niet nagaan (beter gezegd: niet bewijzen) of er sprake is van een gebrek aan het gekochte goed.

Kortom :  Zorg ervoor dat u de goederen meteen geleverd krijgt wanneer u een koop op afbetaling doet.

2 opmerkingen:

  1. Een vriendin van mij heeft een aankoop gedaan in Turkije van enkele juwelen , dit is samen in een aankooppakket gestopt ter waarde van 13000€ , ondertussen heeft zijj begrepen dat deze aankoop inderdaad impulssief was en wenst op 1 stuk na de aankoop te anuleren, ze heeft de stukken meegekregen en gaat over een week terug naar Turkije om de overbodige stukken terug te brengen. Het probleem is dat voor de ring die ze wenst te houden geen individuele prijs is overeen gekomen. Weet iemand hier raad mee ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juridische Afdeling23 augustus 2016 om 20:54

    Wij verzoeken voor uw specifieke geval, om direct contact met onze juridische afdeling op te nemen. Dit kunt u doen via email.

    BeantwoordenVerwijderen

Wij danken u voor uw commentaar.
De publicatie zal verschijnen na verificatie van onze editor afdeling.