Pagina's

donderdag 2 augustus 2012

Gebruik je netwerken ook in Turkije

In de zaken wereld is het delen van kennis en ervaring heel belangrijk. In Turkije is men altijd op zoek naar investeerders en partners voor het drijven van (internationale) handel. Probeer hiervoor altijd je sociale/zakelijke netwerken te gebruiken in Turkije.

De zakelijke meetings gaan in Turkije altijd in de vorm van veel thee drinken en ook vele zakelijke lunches. Verwacht niet altijd dat er tijdens deze meetings veel zaken besproken zullen worden. Laat dit over aan de Turkse partner. De Turkse partner heeft (soms veel) tijd en vertrouwen nodig om de buitenlandse investeerder/partner te leren kennen.

Het is van uiterst belang dat u inderdaad alle afspraken en overeenkomsten op papier laat zetten, let wel op het feit dat de Turkse zakenman daar vaak problemen mee zal hebben, omdat ze dat niet altijd gewend zijn.

Vergeet niet dat Turkije heel veel gebruik maakt van internet, sociale netwerken (social media) is hier een voorbeeld van. Het gebruikcijfers van Facebook is 92,2 % van de gehele bevolking (www.comscore.com). Dat is vele malen hoger dan de meeste Europese landen. Ook de bekende Linkedin wordt veel gebruikt.
Facebook Gebruik in Turkije

Internet Gebruik Turkije

Gebruik van Sociale Media in Turkije
Turkije heeft potentie. Turkije heeft een groei van meer dan 7% waarmee Turkije veel EU-lidstaten achter zich laat. Zelfs in de economische- crisis periode waarbij veel landen in Europa (Spanje, Griekenland, Nederland) het moeilijk hebben voldoet Turkije aan de internationale criteria voor wat betreft de ontwikkeling in markteconomie, het begrotingstekort en schulden.

De economische crisis raakt Turkije in zoverre dat de Turkse economie een langzamere stijging in de groeilijn heeft. Zonder de crisis had Turkije de mogelijkheid om vele malen sneller te groeien. Dit neemt echter niet weg om juist in deze periode in Turkije te gaan investeren. Er ligt veel potentie en kansen voor buitenlandse ondernemingen.

Turkije is vanwege de grote afzetmarkt, lage loonkosten en haar groeiende economie, vooral heel interessant voor de (Nederlandse) ondernemer.

Tevens is 2012 het jaar van het 400 jarig bestaan van zakelijke betrekkingen tussen Nederland en Turkije. De diplomatieke betrekkingen tussen beide landen gaan terug tot het jaar 1612, waarin een officiële relatie werd gevestigd met de machtige Ottomaanse rijk.

De voorwaarden waarop Nederlanders konden verblijven en handel drijven in de landen van de Sultan werden vastgelegd in zogenaamde ‘capitulaties’.

Turkije is voor Nederland een belangrijke handelspartner. De viering in 2012 van deze relatie heeft het doel om een programma te bieden met een scala aan activiteiten en evenementen in Nederland en Turkije. Het accent zal vooral liggen op samenwerking en uitwisseling. Er zullen ook vele economische handelsbezoeken plaatsvinden, probeer in deze je sociale contacten verder uit te breiden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij danken u voor uw commentaar.
De publicatie zal verschijnen na verificatie van onze editor afdeling.