Het is als werknemer belangrijk dat men verzekerd in dienst is bij de werkgever. Indien een bedrijfsongeval plaatsvindt, dient in beginsel de werkgever de plaatselijke officier van justitie of de gendarme in te schakelen of in te lichten over de situatie. Blijft de werkgever in gebreke met deze verplichting zijn de werknemers ook bevoegd deze instanties in te schakelen. De situatie dient vervolgens te worden voorgelegd aan de sociale verzekeringsinstantie (SGK) aan de hand van een verzoekschrift. De inspecteurs van de sociale verzekeringsinstantie zullen de werkplek waar het voorval heeft plaats gevonden onderzoeken en beoordelen of het ongeval werkelijk een bedrijfsongeval is geweest.
Het is verplicht dat
de betreffende werknemer aanwezig is bij deze inspectie, tenzij deze niet in de
toestand verkeerd om aldaar aanwezig te zijn. In dat geval dienen collega’s /
getuigen van het ongeval bij de inspectie aanwezig te zijn voor een correct
resultaat en verloop van het onderzoek.
De werknemer heeft recht op een herstel/rust periode die de sociale verzekeringsinstantie heeft toegekend. Binnen deze periode is er geen ontslag mogelijk. Indien de herstel/rust periode meer dan 6 weken bedraagt dan kan de werkgever de werknemer slechts ontslaan door het compensatie- of schadevergoedingsbedrag aan de werknemer uit te keren.
De werknemer heeft natuurlijk ook het recht een materiële en/of immateriële schadevergoeding te eisen van de verantwoordelijke personen van het bedrijfsongeval. Het is raadzaam een advocaat gespecialiseerd in bedrijfsongevallen en schadeclaims in de arm te nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Wij danken u voor uw commentaar.
De publicatie zal verschijnen na verificatie van onze editor afdeling.